THE DEMOCRACY IN THE SCHOOL ORGANIZATION STARTING FROM THE PORTUGUESE EXPERIENCE

Authors

  • António A. Neto Mendes Instituto Superior de Ciências da Educação do Huambo

Keywords:

centralization and decentralization, school autonomy, municipalization of the education, regulation for the market and privatization, control

Abstract

We know how the debate is long around the problem of the democratization
of the school organization. With effect, to discuss how it can the public school
to open to the participation of a vast group of actors (teachers, students,
parents, local autarchies, companies) without putting historically in cause the
social acceptance of the educational project consecrated, among us, to the
public school it seems to be the great challenge. Admitting that the
discussion on the democracy in the schools is not made without consent of the largest debate that concerns the democratic organization of the societies,
we intend to revisit us the roads that the democratic government of the
public school has been treading in Portugal, the one that implicates rehearse
a glance diachronic starting from the Revolution of the Carnations (April of
1974). Such it will allow to be considered, relatively to the present, the
possibilities of development of the public school that today are discussed in
Portugal, direct or indirectly related with the central theme that we chose for
this communication.

References

BARROSO, João (1997). Autonomia e Gestão das Escolas. Lisboa: Ministério da Educação.

BARROSO, João (2001). Relatório Global da Primeira Fase do Programa de Avaliação Externa do Processo de

Aplicação do Regime de Autonomia, Administração e Gestão das Escolas e Agrupamentos de Escolas definido pelo

Decreto-Lei nº 115-A/98, de 4 de Maio (consultado, em 22/04/2005, em

http://www.fpce.ul.pt/centros/ceescola/relatorios.htm)

BARROSO, João (2004). “A regulação da educação como processo compósito: tendências e desafios”. In J. A.

Costa, A. Neto-Mendes e A. Ventura (org.). Políticas e Gestão Local da Educação. Aveiro: Universidade de Aveiro,

pp. 13-22.

BOBBIO, Norberto (1988). O Futuro da Democracia. Lisboa: Publicações Dom Quixote.

CRSE (1988a). Proposta Global de Reforma. Lisboa: Ministério da Educação.

CRSE (1988b). Documentos Preparatórios - II. Lisboa: Ministério da Educação.

FORMOSINHO, João & MACHADO, Joaquim (2000). “A administração das escolas no Portugal democrático”. In

J. Formosinho, F. I. Ferreira & J. Machado. Políticas Educativas e Autonomia das Escolas. Porto: Edições ASA, pp.

-63.

FORMOSINHO, João (1989). “De serviço do Estado a comunidade educativa: uma nova concepção para a escola

portuguesa”. Revista Portuguesa de Educação, 2(1), pp. 53-86.

LIMA, Licínio C. & AFONSO, Almerindo J. (2002). Reformas da Educação Pública. Democratização,

Modernização e Neoliberalismo. Porto: Edições Afrontamento.

LIMA, Licínio C. (1988). Gestão das Escolas Secundárias. A Participação dos Alunos. Lisboa: Livros Horizonte.

LIMA, Licínio C. (1992). A Escola como Organização e a Participação na Organização Escolar. Um Estudo da

Escola Secundária em Portugal (1974-1988). Braga: Instituto de Educação da Universidade do Minho.

LIMA, Licínio C. (2003). “Schooling for critical education: the reinvention of schools as democratic organizations”

(conferência apresentada na Midterm Conference Europe 2003, RC04, dedicada ao tema Critical Education &

Utopia. Emergent Perspectives for the 21st Century, realizada em Lisboa de 18 a 20 de Setembro de 2003; texto

policopiado).

ME/MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (1988). Práticas de Gestão. Ensino Preparatório e Secundário. Lisboa:

Ministério da Educação/Gabinete de Estudos e Planeamento.

ME/MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (1997). Avaliação do Novo Regime de Administração Escolar. Lisboa:

Ministério da Educação.

NETO-MENDES, António (2004a). "Escola pública: 'gestão democrática', colegialidade e individualismo". Revista

Portuguesa de Educação, 17(2), pp. 115-131.

NETO-MENDES, António (2004b). “Regulação estatal, auto-regulação e regulação pelo mercado: subsídios para o

estudo da profissão docente”. In J. A. Costa, A. Neto-Mendes e A. Ventura (org.). Políticas e Gestão Local da

Educação. Aveiro: Universidade de Aveiro, pp. 23-33.

NETO-MENDES, António, COSTA, Jorge A. & VENTURA, Alexandre (2003). Ranking de escolas em Portugal:

um estudo exploratório. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficácia y Cambio en Educación –

REICE, vol. 1, nº 1.

(http://www.ice.deusto.es/RINACE/reice/p_vol1num1.htm).

Published

2014-01-05

How to Cite

Mendes, A. A. N. (2014). THE DEMOCRACY IN THE SCHOOL ORGANIZATION STARTING FROM THE PORTUGUESE EXPERIENCE. Revista Órbita Pedagógica, 1(1), 39–54. Retrieved from https://revista.isced-hbo.co.ao/ojs/index.php/rop/article/view/7