TO INNOVATE IN THE TEACHING OF LANGUAGE: THE CONSTRUCTION OF A POSITIVE RELATIONSHIP WITH THE WRITING

Authors

  • Maria Inês Cardoso Instituto Superior de Ciências da Educação do Huambo
  • Luísa Álvares Pereira Instituto Superior de Ciências da Educação do Huambo

Keywords:

Didactics of the Writing, pedagogic-didactic action, multifunctional writing

Abstract

Investigations about the representations, opinions, the students' attitudes in the sense of noticing ther relationship with the writing denounce a dual conception of the same: a school writing - boring obligation and without sense, parallel to an extra-school writing - fertile, without embarrassments. Our hypothesis is the that the knowledge of the students' relationship with the school and extra-school writing (concretely of the texts produced by the students out of the school) will suggest decisive tracks for the (re)conceptualization of the field of Didactics of the Writing as well as for the pedagogic-didactic action in the 2nd and 3rd cycles of the Basic Teaching, seeking the construction of a positive personal relationship with a multifunctional writing full of sense.

References

AMOR, Emília (2003). Didáctica do Português. Fundamentos e Metodologia. (“Educação hoje”). 6ª edição. Lisboa: Texto Editora.

AMOR, Emília (2004). LITTERA – Escrita, Reescrita, Avaliação. Um projecto integrado de ensino e aprendizagem do Português. Para a construção de uma alternativa viável. (“Textos de Educação”). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian. Serviço de Educação e Bolsas.

BARRÉ-DE MINIAC, C. (1999). « La notion de rapport à l’écriture et son usage en Didactique » in SEQUEIRA, F., BRANDÃO, J. A. e GOMES, A. (Orgs.). Ensinar a Escrever. Teoria e Prática. Lisboa: Instituto de Educação e Psicologia.

BARRÉ-DE MINIAC, C., (2000). Le rapport à l’écriture: aspects théoriques et didactiques (« Savoirs mieux »). Villeneuve d’Ascq (Nord) : Presses Universitaires du Septentrion, s.d.. BARRE-DE MINIAC, Christine (éd.) (1996). Vers une didactique de l'écriture: pour une approche pluridisciplinaire. (« Pratiques pedagogiques”). Paris : De Boeck.

BRONCKART, Jean-Paul (1996). Activité langagière, textes et discours. Pour un interactionisme socio-discursif. (« Sciences des discours »). Paris : Delachaux et Niestlé. BUCHETON, D., (dir.), (1998). Conduites d’écriture, au collége et au lycée professionnel. (« Documents actes et rapports pour l'éducation »). Versailles: CRDP de l'Académie de Versailles.

CAMPS, Anna (2003). “O ensino e a aprendizagem da composição escrita.” in C. LOMAS, O Valor das Palavras. Porto: Edições Asa.

CHARLOT, B. (2000). Da relação com o saber. Elementos para uma teoria. (“Fundamentos da Educação”). Porto Alegre: Artmed Editora.

CHARLOT, B., (coord.) (2001). Os Jovens e o saber. Perspectivas mundiais. (“Fundamentos da Educação”). Porto Alegre: Artmed Editora.

DIMENSTEIN, Gilberto e ALVES, Rubem (2004). Fomos maus alunos. 6ª ed. Campinas: Papirus Editora.

FONSECA, Joaquim (1988-1989). “Ensino da Língua Materna como pedagogia dos discursos” in Diacrítica nº 3-4. Minho: Universidade do Minho.

GALAME-GIPPET, Fabienne & PENLOUP, Marie-Claude (2003). « Normes et variations dans les écritures privées à l’école et au lycée ». Le Français Aujourd’hui – Les langues des élèves, 143. Paris.

HAYES, J. R., (2000), “A new framework for understanding cognition and affect in writing”, in LEVY, C. M., RANDSDELL, (ed.), The Science of Writing. Theories, Methods, Individual Differences and Applications. New Jersey: Lawrence Associates, Publishers.

HAYES, J. R., FLOWER, L. (1980). “Identifying the organization of writing processes”, in GREGG, W., e STEINBERG, E., Cognitive processes in writing. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Eribaum Associates Publishers.

LAHIRE, Bernard (1993). Culture écrite et inégalités scolaires. Sociologie de “ l’échec scolaire” à l’école primaire. Lyon: Presses Universitaires de Lyon.

PEDRAS, Manuel Fernando Carvalho (2002). A escrita telemática síncrona. Características e implicações para o ensino-aprendizagem do Português. (Dissertação de Mestrado em Educação, Especialidade em Supervisão Pedagógica do Ensino do Português). Braga: Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho.

PENLOUP, M.-C. (1999). L'écriture extrascolaire des collégiens : des constats aux perspectives didactiques. (“Didactique du français”). Paris: ESF.

PEREIRA, L. A. (2001). “Os excluídos da Escrita Escolar. Outras razões para o João(zinho) (não) saber escrever”. Educação, Sociedade e Culturas nº 15. Edições Afrontamento.

PEREIRA, M. L. A. (2000). Escrever em Português: Didácticas e Práticas. (“Horizontes da didáctica”). Porto: Ed. Asa.

PEREIRA, Maria Luísa Álvares (2002). Das palavras aos actos: ensaios sobre a escrita na escola. (“Temas de investigação”). Lisboa: Instituto de Inovação Educacional.

REPERES (2002). Pratiques extra-scolaires de lecture et écriture des élèves. Paris: Institut National de Recherche Pédagogique, n.º 23.

REUTER, Yves (2004). “Analyser la discipline: quelques propositions”. La lettre de l’Association, 35. Villeneuve d’Ascq: Association internationale pour la Recherche en Didactique du Français.

SANTANA, Inácia (2003). “A construção social da aprendizagem da escrita” in Revista do Movimento da Escola Moderna nº 19.

SAWAYA, Sandra Maria (2005). “Práticas de leitura e de escrita entre as crianças na pobreza urbana.” (http://www.hottopos.com/videtur18/sandra.htm) (consultado no dia 05/01/2005).

VYGOTSKY, Lev. S. (1979). Pensamento e Linguagem (trad. port. de Thought and Language, M. I. T.). Lisboa: Edições Antídoto.

Published

2014-05-15

How to Cite

Cardoso, M. I., & Pereira, L. Álvares. (2014). TO INNOVATE IN THE TEACHING OF LANGUAGE: THE CONSTRUCTION OF A POSITIVE RELATIONSHIP WITH THE WRITING. Revista Órbita Pedagógica, 1(2), 29–46. Retrieved from https://revista.isced-hbo.co.ao/ojs/index.php/rop/article/view/18

Most read articles by the same author(s)