TEACHING MODELS OF BASIC MATHEMATICS OPERATIONS TO STUDENTS AGED 5 TO 12: INTEGRATIVE REVIEW
Keywords:
Model, Teaching model, Basic operations of Mathematics, Mathematics in the early yearsAbstract
The present study aims to analyze and present the main teaching models for the basic operations of Mathematics for students aged 5 to 12 years old, through an integrative review, in order to understand the different pedagogical approaches used to teach addition, subtraction, multiplication, and division in this age group. To achieve this objective, an integrative review of the literature was conducted, which consists of a comprehensive analysis of relevant scientific studies related to the topic, consulting academic databases such as EduCAPES, Google Scholar, focopublicacoes, and Scielo, using specific keywords such as "model," "model of teaching basic operations," and "teaching Mathematics in the early years." From the analysis of the 4,600 articles consulted, several effective models for teaching the basic operations of Mathematics to students aged 5 to 12 were identified. Among the most promising teaching models are the combined teaching model, the use of educational games, manipulative materials, contextualized problem-solving strategies, personalized teaching, and the use of technology. Therefore, these models are efficient and fit the context in which the authors of this work are involved, and their adoption or implementation can contribute to improving the teaching of the basic operations of Mathematics for students aged 5 to 12, taking into account the context, characteristics, and individual differences of the students.
References
Alves, D., Carneiro, R. (2022). Gamificação no ensino de matemática: uma proposta para o uso de jogos digitais nas aulas como motivadores da aprendizagem. Redoc, Rio de Janeiro -v. 6 n. 3, p. 146 Maio/Ago. 2022- ISSN 2594-9004
Almouloud, S. (2017). Modelo de ensino/aprendizagem baseado em situações- problema: aspectos teóricos e metodológicos. REVEMAT. Florianópolis (SC), v.11, n. 2, p. 109-141
Azevedo, A., Santos, D. & Dias, I. (2017). A importância dos jogos para o ensino e aprendizagem das quatro operações básicas da matemática no 6º ano do ensino fundamental II. Macapá: UNIFAP
Carvalho, C. (2020). Stanmat 2.0: um jogo sério e inclusivo para auxiliar a aprendizagem das quatro operações básicas da matemática. Pau dos ferros – RN: Universidade Federal Rural do Semi-Árido.
Corrêa, E. (2017). O desenvolvimento e a aplicação de uma sequência didática no processo de ensino-aprendizagem das quatro operações básicas da matemática no 6º ano do ensino fundamental. Ji-Paraná – RO: Fundação Universidade Federal de Rondônia – UNIR.
Dantas, H. Costa, C. Costa, L., Lúcio, I. & Comassetto, I. (2021). Como elaborar uma revisão integrativa: sistematização do método científico. São Paulo: Rev Recien. 12(37):334-345.
Fetzer, F. & Brandalise, M. (2011). As quatro operações aritméticas: ensino e aprendizagem numa perspectiva conceitual. In: Encontro Paranaense de educação Matemática: SBEM-PR. Disponível em: <http://www.epremonline.com.br/CC/19CC09.pdf>.Acessoem:Julho, 2023
Júnior, A. (2013). Educação a distância: uma análise dos modelos de ensino.
Rio de Janeiro Fundação Cecierj - Vol. 3 nº 1.
Leseux, S., Silva, L. & Darsie, M. (2022). Educação matemática no primeiro ciclo de formação humana.Revista Foco |Curitiba (PR),v.15.n.1|e0301| p.01-18
Lima, F. (2019). A utilização dos Jogos Matemáticos no ensino das quatro operações básicas no 6° ano do Ensino Fundamental. Manaus: UEA
Lozada, C. & Lozada, A. (2022). Modelagem Matemática, BNCC e a prova do ENEM de 2019: confluências e reflexões. Revista Educar Mais - CC BY- NC 4.0 e-ISSN 2237-9185- Volume 6.
Oliveira, H. F. (2021). A utilização da tecnologia no ensino-aprendizagem das operações básicas de matemática nas séries iniciais do ensino fundamental. VII CONEDU -CIAR/UFG.
Pontes, E. (2018). Modelo de ensino e aprendizagem de matemática baseado em resolução de problemas através de uma situação-problema. Revista Sítio Novo – vol. 2, n. 2 – jul./dez. - ISSN 2594-7036
Santos, M. (2010). A importância dos jogos na aprendizagem da Matemática. Porto:Tic.
Silva, B., Silva, P., Luz, L., Silva, E. & Martins, H. (2014). Jogos digitais educacionais como instrumento didático no processo de ensino- aprendizagem das operações básicas de matemática. Bauru XXV (SBIE).
Silva, R. (2014). O ensino-aprendizagem das quatro operações das quatro operações com números naturais no 5º ano do ensino fundamental: um estudo na EEMEF. Guarabira-PB:Universidade Estadual de Paraiba.
Souza, M., Silva, M. & Carvalho, R. (2010). Revisão integrativa: o que é e como
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alberto Sousa Sanganjo, Luís Francisco Vinhanga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.