MATHEMATICAL COMMUNICATION IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF MATHEMATICS AT THE PRIMARY EDUCATION TEACHER TRAINING SCHOOL OF HUAMBO – ANGOLA

Authors

  • Claúdia de Fátima Likutu Raúl ISUPEkuikui II
  • Silva Catela Calamba ISUPEkuikui II
  • Cândida da Glória Gabriel Domingos ISUPEkuikui II

Keywords:

comunicação matemática; estratégia; processo ensino - aprendizagem

Abstract

This article presents the results of the practical investigation of doctoral research with the participation of three teachers graduated in Educational Sciences in the area of Mathematics, the research had 110 students of the 10th grade of the Teacher Training School for primary education. The aim of this study is to improve Mathematical Communication (MC) in the Teaching Learning Process in the TLP. This study is qualitative, analytical-descriptive, which evidences a tool with an informative, relational and didactic dimension in order to offer quality learning in Mathematics, through the resolution of exercises and problems that leads to the understanding of the transfer of a natural communication (oral and written) to the symbolic,  from there to the graphic and vice versa. It can be considered that the essence of the eductional, pedagogical and teaching-learning processes are communicative par excellence, which led the first author to investigate mathematical communication (MC), involving pedagogical communication and its antecedents and global perspectives. It is concluded that, in addition to the general conceptions that characterize education in the Republic of Angola, established from the normative documents, considerations about the (MC) are made in the TLP. The didactic strategy contributed to the improvement of the TLP in the school in question.

References

Baroody, A. Resolução de Problemas, Raciocínio e Comunicação, K-8: Ajudar as crianças a pensarmatematicamente. Nova Iorque: Macmillan Dominguez, I. el al. Página 6, (1993).

Compreensão em Matemática. In Machado, S. (Org.) Aprendizagem em Matemática, Registos de Representação Semiótica (p. 13-14). Campinas: Papiro, (2003).

Correa, R. Linguagem Matemática, Media e Educação Matemática. In Nacarato, A. & Lopes, C. (Orgs) Escritos e Leituras na Educação Matemática (pp. 93-100). Belo Horizonte: Autêntico.

Duran, A. (1995) "O processo de ensino educacional como processo comunicativo". In: "Comunicação Educacional" Editorial Pueblo e Educação, Havana, Cuba.

Duval, R. Registos de Representações Semióticas e Funcionamento Cognitivo da

Duval, R. Que semiótica é útil para a análise da atividade e das produções matemáticas? Relime, Edição Especial, 45 – 81, (2006).

Fernández, M. "Sobre as várias linguagens matemáticas e a transição de uma para outra". Revista Suma No.16, Saragoça, (1994).

Font, V., Godino, J.D. e Gallardo, J. (2013). A emergência de objetos a partir de práticas matemáticas. Estudos Educacionais em Matemática, 82, 97-124, (2013).

Galindo, M. "Conjeturas e provas: o uso de gráficos no ensino de Matemática. In: Anais do IV Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, (1992).

Godino, J, .Ontológica: Uma Abordagem Semiótica da Cognição Matemática. Pesquisas em Didactique des Mathématiques, Vol. 22, nº 2,3, 237-284, (2002).

Godino, J., Font, V., & Wilhelmi, M. Análise didática de processos de estudo matemático com base na Abordagem Ontossemiótica. Versão revista da Palestra Convidada no IV Congresso Internacional de Ensino da Matemática. ULBRA, Brasil, 25-27, (2007).

Guerreiro, A. & Serrazina, L. Concepções e Práticas de Comunicação Matemática. Atas do Sétimo Congresso Europeu de Investigação em Educação Matemática. Polónia (Rzeszow): ERME. Pág. 79-83 (2011).

Guerreiro, A. A comunicação não ensina nem aprende matemática. Estágios no 1º ciclo do ensino básico no II Fórum de Jovens Investigadores do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa: IE Universidade de Lisboa. pág. 79-83, (2011).

Lopes, C. (Org.) Escritos e Leituras em Educação Matemática (pp. 17-125). Belo Horizonte: Autêntico. Pág. 119

Ojalvo, V. Comunicação Educacional. Universidade de Havana: Centro de Estudos para a Melhoria do Ensino Superior. Páginas 7, 8, (1999).

P. Sastre Vázquez, RE D'Andrea. A relevância do conhecimento da linguagem matemática. In: Revista Alme, Volume 29, ISSN, 2448-6469, p. 800, (2016).

Referências: 427, (2005).

República Popular de Angola. Lei de Bases dos Sistemas Educativos Angolanos. Lei 13/01 de dezembro de 2001.Subsistema de Formação de Professores. Assembleia Nacional. Artigo 27.º Luanda, Angola (2021). República Popular de Angola, Programa de Matemática 10ª Classe Formação de professores.

Published

2024-07-21

How to Cite

Raúl, C. de F. L., Calamba, S. C., & Domingos, C. da G. G. (2024). MATHEMATICAL COMMUNICATION IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF MATHEMATICS AT THE PRIMARY EDUCATION TEACHER TRAINING SCHOOL OF HUAMBO – ANGOLA. Revista Órbita Pedagógica, 11(2), 181–198. Retrieved from http://revista.isced-hbo.co.ao/ojs/index.php/rop/article/view/247