REFLECTION ON COMPUTER PROGRAMMING IN THE ELEMENTARY EDUCATION SUBSYSTEM IN ANGOLA

Authors

  • Petro Kapingala Instituto Superior de Ciências de Educação do Huambo
  • Pedro Jaca Sequesseque Instituto Superior de Ciências de Educação do Huambo

Keywords:

Teaching-learning process, computer programming, Skills, platforms

Abstract

This article aims to reflect on the teaching-learning process of computer programming in Primary School in Angolan context. An applied, bibliographical and documental research was carried out that allowed understanding the importance of introducing computer programming content in Primary School in Angola. The reflection was around the following platforms: Scratch, Blocky, Minecraft, Tynker and Khan academy.

References

Angola, R. d. (2020). Lei 32/20 de 12 de Agosto. Lei de Bases do Sistema de Eucacão e Ensino. Luanda: Assembleia Nacional.

Castro, A. d. (2017). O uso da programação Scratch para o desenvolvimento de habilidades em crianças do Ensino Fundamental. Ponta Grossa: Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

Ferracilli, L. (1999). Aspectos de construção do conhecimento e da aprendizagem de Jean Piaget. Cad.Cat.Ens.Fís., v. 16, n. 2, 180-194.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projectos de pesquisa 4ª Edição. São Paulo: Atlas.

Gomes, N. G. (2002). Computador na escola: novas tecnologias e inovações educacionais. São Paulo: Loyola.

Happy Coodes. (04 de Outubro de 2022). Fonte: Informática para Criança: https://happycodeschool.com/blog/informatica-para-criancas/

Lisboa, L. Z. (2015). Contribuições da Informática na Educação Infantil. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Objectivo Sorocaba. (12 de Novembro de 2020). Acesso em 11 de Novembro de 2022, disponível em Programação para criânças: https://blog.objetivosorocaba.com.br/programacao-para-criancas/

Papert, S. (1985). Logo: computadores e educação. São Paulo: Brasiliense.

Piaget, J. (1974). A epistemologia genética e a pesquisa psicológica. Rio de janeiro: Freitas Bastos.

Piaget, J. (1980). Psicologia e Pedagogia. Rio de janeiro: Forense Universitária.

Piaget, J. (1991). Seis estudos da psicologia. Rio de janeiro: Forense Universitária.

Siena, O. (2007). Metodologia da pesquisa científica: Elementos para Elaboração e Apresentação de Trabalhos AAcadêmicos. Porto Velho: GEPES. PPGMAD. Departamento de Administração. UNIR.

Valente, J. A. (1993). Computadores e conhecimento. Campinas: Gráfica Unicamp.

Zambaldi, L. (04 de Novembro de 2022). I Do Code. Fonte: Programação para crianças: https://idocode.com.br/blog/programacao/habilidades-desenvolvidas-com-programacao-para-criancas/

Published

2024-08-01

How to Cite

Kapingala , P., & Sequesseque, P. J. (2024). REFLECTION ON COMPUTER PROGRAMMING IN THE ELEMENTARY EDUCATION SUBSYSTEM IN ANGOLA. Revista Órbita Pedagógica, 11(2), 90–101. Retrieved from http://revista.isced-hbo.co.ao/ojs/index.php/rop/article/view/228