For an Oral and Written Assessment: a contribution to the improvement of the Portuguese Language in Children from the Province of Huambo - Angola.

Authors

  • Adriano Fernando Benvindo ISCED-HBO

Abstract

All scientific research work diagnoses any problem and its purpose is to suggest, to propose ways for its solution, through adequate technical and methodological forms. The present work has diagnosed children written and oral expressive quality in Huambo Province. For this purpose consecution, theorectical and practical methods were applied, dealing with diagnosis test to Académico Quarter Primary and Secondary School, and other places where this research project could be available, mainly Comandante Bula School. The test  had permitted us to be aware of 4th , 5th and 7th grades pupils condition, that they need to be more competent in subjunctive mood conjugation of verbs and be aware of that Umbundu Language has nothing linked to Portuguese language. So, teachers methodological unification carried up by seminaries and technical debates should be necessary.

References

Academia das Ciências de Lisboa (1940) Vocabulário Ortográfico da Língua Portuguesa. Lisboa: Imprensa Nacional de Lisboa.

Azevedo, A. (1953) Revista de Ensino. Luanda – Angola.

Benavente, A. (1996) A Literacia em Portugal. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Bergström, M. & N. Reis (2002) Prontuário Ortográfico e Guia da Língua Portuguesa. Porto: Porto Editora.

Campos. M.H.C. (1997). Tempo, Aspecto e Modalidade. Estudos de Linguística Portuguesa. Porto: Porto Editora

Carvalho, J. G. H. (1969) Estudos Linguísticos. Coimbra: Atlântida Editora, S. A. R. L.

Chomsky, N. (1994) O conhecimento da Língua, Sua Natureza Origem e Uso. EUA, Tradução de Maria Delgado Martins e Inês Duarte. Caminho, Colecção Universitária.

Correia, C. N. & Coutinho, M. A. (2008) Estudos Linguísticos. Lisboa - Edições Colibri

Coimbra, O. M. & I. Coimbra (2002) Gramática Activa 2. Lisboa – Porto --Coimbra: Lidel, Edições Técnicas.

Couto, J. (2001) Língua Portuguesa, Perspectivas para o Século XXI. Lisboa.

Cunha, C. & L. Cintra (2003) Breve Gramática do Português Contemporâneo. Lisboa: Edições João Sá da Costa.

Day, R. R. (1993) New Ways in Teaching Reading. Virginia – USA.

Delgado-Martins, M. R. & Outtros (1992) Para a Didáctica do Português seis Estudos de Linguística. Lisboa: Edições Colibri.

Faria, I. H. & Outros (1996) Introdução à Linguística Geral e Portuguesa. Lisboa: Caminho, Colecção Universitária.

Ferraz, M. J. (2006) Ensino da Língua Materna. Lisboa: Editorial Caminho.

Figueiredo, J. M. & A. G. Ferreira (1979) Compéndio de Gramática Portuguesa. Curso geral do Ensino Secundário. Porto: Tipografia Bloco Gráfico, Limitada.

Fonseca, E. (2006) Didáctica da Língua Portuguesa I. Mestrado em Ensino da Língua Portuguesa. Universidade Agostinho Neto

Fonseca, F.I. (1994) Pedagogia da Escrita. Pespectivas. Porto: Porto Editora.

Fonseca, F. I. (1994) Gramática e Pragmática. Estudos de Linguística Geral e de Linguística Aplicada ao Ensino do Português. Porto: Porto Editora.

Freeman, D. L. (2008) Techniques and Principles in language teaching. Second Edition. Oxford: University Press.

Gomes, A. (2000). HEÚRESIS, Por uma Genealogia/Arqueologia das Ciências da Educação…Lisboa: Didáctica Editora.

Gomes, A. (2007) Gramática Pedagógica e Cultural da Língua Portuguesa. 3º Ciclo do ensino básico ensino secundário. Porto: Porto Editora.

Gomes, A. (2007) Escrever sem erros. Dos 9 aos 15 anos. Porto: Porto Editora.

Gomes, A. (2006) Ortografia Para Todos. Para ensinar a escrever sem erros. Porto: Porto Editora.

Gomes, A. (2008) O Acordo Ortográfico. Porto: Porto Editora. Edições Flumen.

Lausberg, H. (1981) Linguística Românica. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Ligne, A. & C. Cruz (s/d) Elementos Monográficos sobre o Distrito do Huambo. Nova Lisboa: Edições Publicidade.

Lino,M.T.R. (1979) Letras Soltas 1, Lexicologia-FCSH, Lisboa.

Littell, M. (1989) Reading Literature. Gold Level. USA.

Maillot, J. (1975) Tradução Científica. Tradução de Paulo Ronai. Editora McGRAW-HILL do Brasil., Lda. & Editora da Universidade de Brasília.

Marques, M. E. R. (2003) Português Língua Segunda. Lisboa: Universidade Aberta.

Mateus, M. H. M. & A. Villalva (2006) O Essencial sobre a Linguística. Lisboa: Editorial Caminho.

Mbungu, L. (1996). French Influence on the Zairian Secondary School. Pupils´ English: A Case Study. Bas-Zaire

Nida, E. A. (1957) Learning a Foreign Language. A Handbook prepared Especially for Missionaries. Michigan – USA.

Nunes, C. & Outras (1994) Nova Gramática de Português. Porto: Plátano Editora.

Passel, V.P. (1973). Ensino de Línguas para Adultos. São Paulo: Editora da Universidade de S. Paulo.

Pinto, R. (2007) Educação. Meios e Educação. Porto: Porto Editora.

Rei, J. E. (2003) Redacção, Texto I. Porto: Porto Editora.

Rei, J. E. (2003) Redacção, Texto II. Porto: Porto Editora.

Richardson, J. (1992) UNICEF, Angola Hoje. O Programa de Cooperação em Transição. Luanda: UNICEF.

Rosa, L. M. (1998) Vamos lá continuar! Explicações e exercícios de Gramática e de Vocabulário para Níveis Intermédio e Avançado. Lisboa-Porto-Coimbra: Lidel, Edições Técnicas.

Saraiva, R. (s/d) Apontamentos de Português para o 3º, 4º e 5º anos. Porto: Porto Editora, Lda.

Seabra, J. A. (2002) Revista Internacional de Língua Portuguesa. Lisboa.

Sim-Sim, I. (1997). Avaliação da Linguagem Oral. Um contributo para o conhecimento do desenvolvimento linguístico das crianças portuguesas.

Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian

Steward, C. & M. Wilkinson (2004) O abc de Falar em Público. Porto: Porto Editora.

Warriner, J. E. (1977) Warriner´s English Grammar and Composition. Second Course. Franklin Edition – USA.

Published

2024-08-01

How to Cite

Benvindo, A. F. (2024). For an Oral and Written Assessment: a contribution to the improvement of the Portuguese Language in Children from the Province of Huambo - Angola. Revista Órbita Pedagógica, 11(2), 49–73. Retrieved from http://revista.isced-hbo.co.ao/ojs/index.php/rop/article/view/226