EDUCATION AND POLITICS

Authors

  • ALFREDO VIEIRA Instituto Superior de Ciências de Educação do Huambo

Keywords:

Education, Politics, Society, Norms

Abstract

“Education and politics” is the title of this work that aims to study the close connection between education and politics, or the art of organizing society. In fact, the more education there is, the better a society is structured. A reminder of the pretensions that many people have to think they understand politics, forgetting that it requires well-founded knowledge, in fact it is also a science. Education professionals are the builders of society and must accept the challenge of knowing the truth. Important concepts are presented that can help understand the reality addressed. Expert views can lead to this goal. The research is centered on four fundamental points: 1. Education and the role of the teacher. An attempt is made to show the great importance of education in any society and also the great role of the teacher; 2. What is politics? This approach shows the man who wants to know more about the reality in which he lives, realizing that he must organize such a world; 3. What means does politics have at its disposal? We want to make people understand the importance of the norms that any society approves as instruments for good social coexistence; and, 4. Power. Central theme when it comes to politics, as it also addresses government issues. The work ends with a short Conclusion, after having presented an Introduction at the beginning. The method in evidence is fundamentally bibliographic with reasoned incidences from the author.

References

ARISTÓTELES. 2018. Política, Edipro, São Paulo, [séc. IV, a.C.].

BOBBIO, Norberto. 2000. Teoria Geral da Política: a filosofia política e as lições dos Clássicos, GEN Atlas, São Paulo.

BOBBIO, Norberto; MATTEUCCI, Nicola; PASQUINO, Gianfranco. 2004. Dicionário de política, 12ª ed., Brasilia, LGE Editora; UnB.

BONA, César. 2017. A nova educação: o professor que está a revolucionar a escola, trad. Lucília Filipe, Objectiva, Lisboa.

BRANCALEONE, Cassio. 2008. Comunidade, sociedade e sociabilidade: revisitando Ferdinand Tönnies, in REVISTA DE CIÊNCIAS SOCIAIS v. 39 n. 1.

CARRIER, Hervé. 1997. Dizionario della cultura per l’analisi culturale e l’interculturazione, Libreria Editrice Vaticana, Vaticano.

CRESPI, Franco. 1997. Manual de sociologia da cultura, Editorial Estampa, Miratejo.

CRISTI, Miguel Antonio Ahumada. 2015. Adaptación del método de Paulo Freire para la formación de adolescentes: Una propuesta para la educación moral (Tese de Doutoramento), Universitat de Barcelona: Campus Mundet.

DEBALD, Blasius (Org). 2020. Metodologias ativas no ensino superior: o protagonismo do aluno, Porto Alegre: Penso.

DELORS, Jacques. 2018. Educação: um tesouro a descobrir, 7ª ed., Cortez, São Paulo.

DEMARCHI, Franco; ELLENA, Aldo; CATTARINUSSI, Bernardo (a cura di). 1994. Nuovo dizionario di sociologia, 3ª ed., Milano, San Paolo.

FERRARI, Márcio. 2008. Edgar Morin, o arquiteto da complexidade: Sociólogo francês propõe a religação dos saberes com novas concepções sobre o conhecimento e a educação, 2008. (Disponível em https://novaescola.org.br/conteudo/1391/edgar-morin-o-arquiteto-da-complexidade <09.09.21>).

FREIRE, Paulo. 2018. Conscientização - teoria e prática da libertação, Cortez, São Paulo [1979].

GIDDENS, Anthony e SUTTON, Philip W. 2017. Conceitos essenciais da sociologia, 2ª edição revisada, São Paulo: UNESP.

GIDDENS, Anthony. 2013. Sociologia, 9ª ed. Revista e actualizada com Philip W. Sutton, Fundação Calouste Gulbenkian, Lisboa, 2013.

GIDDENS, Anthony. 2013. Sociologia, 9ª ed. Revista e actualizada com Philip W. Sutton, Fundação Calouste Gulbenkian, Lisboa.

GILSON, Etienne. 1995. A Filosofia Na Idade Média. Trad. Eduardo Brandão. Rev. Carlos Eduardo Silveira Matos. São Paulo: Martins Fontes. (Disponível em http://filosofante.org/filosofante/not_arquivos/pdf/Nemesio_Emesa_Homem_Microcosmo.pdf <09.09.21>).

HOBBES, Thomas. 2010. Leviatã, 4ª ed., Ed. INCM, Lisboa, [1651].

https://blogdoenem.com.br/comunidade-e-sociedade/#Comunidade_e_Sociedade <29.03.24>.

https://mundoeducacao.uol.com.br/sociologia/poder.htm <03.09.21>.

https://www.pensador.com/frase/MTY4NzE4Mw/ <04.06.2024>.

https://www.significados.com.br/intelectual/ <28.09.2021>.

JOHNSON, Allan G. 1997. Dicionário de sociologia: guia prático da linguagem sociológica, Rio de Janeiro, Zahar.

LO GRANDE, Giannilo; MION, Renato. 2016. Sociologia dell’Educazione, Università Pontificia Salesiana, Roma.

LUKAMBA, André. 2014. A evangelização como “Encontro vivo” na cultura umbundu de Angola, CERETEC – Huambo.

MAQUIAVEL, Nicolau. 2018. O príncipe: texto integral, Edipro, São Paulo, [1513].

MAQUIAVEL, Nicolau. 2023. O Príncipe, Bertrand Editora, Lisboa, [1532].

MARINI, Thereza. 2013. A função do ensino e a formação do professor universitário, Paulus, São Paulo.

MARX, Karl. 2017. O Capital, Ed. 70, Coimbra.

MEKSENAS, Paulo. 2015. Sociologia da Educação. Uma introdução ao estudo da escola no processo de transformação social, 17ª ed, São Paulo, Edições Loyola.

MORIN, Edgar. 2017. Introdução ao Pensamento Complexo, 6ª ed., Instituto Piaget, Lisboa.

NANI, Carlo.1997. “Educazione”, in Jose Manuel Prellezo (coord), Carlo Nanni e Gugliemo Malizia (a cura di), Dizionario di scienze dell’Educazione, Torino, Editrice Elle Di Ci – Las SEI.

PAULA, Flávio José de. 2017. O ser humano como ser de relações, in Revista da cultura religiosa, PUC Rio. (Disponível em https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/31624/31624.PDF (DOI 10.17771/PUCRio.CRE.31624) <03.06.2024>.

SARTORI, Giovanni. 1994. A teoria da democracia revisitada: volume I – O debate contemporâneo. São Paulo: Ática.

SAWAYA, Rubens R. 2015. Poder, emprego e política econômica, Departamento de Economia, Pontifícia Universidade Católica, São Paulo/São Paulo, Brasil. (Disponível em https://www.scielo.br/j/ea/a/XbGR38nrZppCBP8x3mZKhXj/#ModalScimago <06.06.2024>).

SUMNER, William Graham. 1906. Folkways: A Study of the Social Importance of Usages, Manners, Customs, Mores, and Morals. Boston, MA: Ginn.

VEIGA, Américo. 2012. A educação hoje; A realização integral e feliz da pessoa humana. Vila Nova de Gaia, 8 ed., Editorial Perpetuo Socorro.

WEBER, Max. 2017. A política como vocação, BookBuilders. (ISBN: 9789899972032).

Published

2024-08-01

How to Cite

VIEIRA, A. (2024). EDUCATION AND POLITICS. Revista Órbita Pedagógica, 11(2), 12–31. Retrieved from http://revista.isced-hbo.co.ao/ojs/index.php/rop/article/view/224